Čertík, Dráček, Kulihrášek a Rarášek se poznává
Vím kdo jsem a kam patřím.
Zařazujeme sem události spojené s uvědoměním a prožíváním své identity.
Cílem jsou věty:
„Víš ,že mám i žalůdek ve kterém je papání.“
„To je Pavlik je to můj kamarád.“
„Byla jsem dnes ve sklepě s paní učitelkou a vůbec jsem se nebála!“
„Mami, proč jsi tady tak brzo, my si ještě hrajem.“
Podtéma:
- Poznávám svoje tělo
- Poznávám čerty, kulihrášky, rarášky a draky a taky celou rodinu
- Poznávám hrad a město ve kterém žiji
- kejklíři na hradě
- pozor na zlé duchy
- jezdíme trakařem i kočárem
Kompetence:
- Rozvíjí pozitivní city ve vztahu k sobě
- Ztotožní se s podobou svého těla a vlastním pohlavím
- Uvědomění si vlastní identity, získání sebevědomí, sebedůvěry a citové samostatnosti
- Dovede vyjádřit pocity, dojmy, prožitky a označí své potřeby
- Zvládá základní návyky sebeobsluhy a osobní hygieny
- Dovede sdělovat události a příhody, které se mu staly
- Má zájem o poznávání (zvídavost, zájem a radost z objevování)
- Má schopnosti vytvářet citové vztahy
- Rozvíjí si jazykové a řečové dovednosti
- Osvojuje si jednoduché poznatky o světě a místě, kde žije
Obsah:
Seznámíme děti se základními vědomostmi a poznatky, souvisejícími s lidským tělem. Pomůžeme jim názornou formou uvědomit si určité pojmy, a na základě toho umět zobecňovat a přenášet teoretické informace do praktického života.
Budeme se intenzivně zabývat prožíváním a uvědomováním si jednotlivých procesů v našem těle. Formou smyslových her a cvičení se naučíme vnímat a cítit vnější a vnitřní vlivy, které na nás působí. Budeme získávat sebevědomí a sebedůvěru, učit se obhajovat vlastní názory a postoje. Budeme rozvíjet schopnosti sebekontroly a sebeovládání.
Velkou část našeho času budeme věnovat pěstování dovedností jemné motoriky prostřednictvím tvůrčích činností. Důraz bude kladen především na zvládnutí základních úkonů vlastní sebeobsluhy. Významnou složkou bude i upevňování a rozvoj dovedností sebehodnocení, nezbytných při začleňování dítěte a zvládnutí základních herních pravidel, které formují charakterovou stránku dětské osobnosti.
Naučíme se mít představu o tom co je dobré a co je špatné, co se smí a co se nesmí, dokončit započatou činnost. Uvědomit si odpovědnost za sebe a za své jednání. Naučíme dítě odmítání v situaci, která to vyžaduje a dítě si tak chrání své osobní soukromí.
Seznámí se s významem a strukturou rodiny. Seznámí se s funkcí členů rodiny a uvědomí si rozdíl mezi mužem a ženou. Uvědomí si vývoj člověka a změny, které ho provázejí.
Vytvoření si vztahu k prostředí, ve kterém dítě žije. Orientovat se bezpečně v okolním prostředí, resp. v okolí domova a okolí školy, všímat si rozmanitosti změn a dění v nejbližším okolí. Budeme se snažit, aby si dítě vytvořilo pozitivní vztah k místu, kde žije. Seznámíme dítě s městem ve kterém žije.