Spotřební koš

 

Spotřební koš v mateřské škole

·       Sledování spotřebního koše vyplývá z vyhlášky  č.107/2005 Sb., o školním stravování, z přílohy č. 1.

·       Plnění jednotlivých potravin je určeno na jeden den a jednoho žáka.

·       Sumář spotřeby se provádí jednou za měsíc.

·       Spotřební koš kontroluje také hygienická služba a česká školní inspekce.

·       Průměrná spotřeba potravin je vypočtena ze základního sortimentu potravin tak, aby bylo zajištěno dosažení příslušných výživových norem.

Proč musíme plnit spotřební koš

·       Hlavní činností školního stravování je především výchova dětí ke zdravému životnímu stylu.

·       Musíme děti naučit, co je zdravé jíst, aby se tak stravovaly i v dalších letech a bránily se tak civilizačním chorobám.

 

SKUPINY POTRAVIN SLEDOVANÉ VE SPOTŘEBNÍM KOŠI

1.     Maso

2.     Ryby

3.     Mléko

4.     Mléčné výrobky

5.     Zelenina a ovoce

6.     Tuky

7.     Cukry

8.     Brambory

9.     Luštěniny

 

1. Maso

·       Maso obsahuje bílkoviny (čím je maso tučnější, tím méně bílkovin obsahuje), vodu, tuky, malý podíl sacharidů (glykogen), minerální látky (fosfor, draslík, vápník, hořčík, sodík, železo), vitamíny (B1, B2, PP, A).

·       Jako ostatní potraviny živočišného původu obsahuje maso cholesterol, jehož množství kolísá v závislosti na obsahu tuku.

·       Velmi oblíbené a vhodné pro svůj nízký obsah tuku je drůbeží maso.

·       Pro splnění spotřebního koše zařazujeme do jídelníčku v mateřské škole různé druhy masa včetně drůbežího 3- 4 x týdně.

 

2. Ryby

·       Ryby tvoří plnohodnotnou součást naší výživy. Jsou bohaté na bílkoviny, minerální látky

·       (fosfor, fluór, sodík, mořské ryby obsahují jód). Červené rybí maso obsahuje více minerálních látek než bílé. Jeho velkou výhodou je dobrá stravitelnost.

·       Pro splnění spotřebního koše zařazujeme rybí maso do jídelníčku 2 – 3 x v měsíci.

 

3. Mléko

·       Mléko obsahuje důležité minerály (zejména vápník, fosfor, draslík a sodík) a vitamíny

·       (hlavně vitamín D, B12, riboflavin a vitamin A).

·       Obecně je vstřebatelnost vápníku z mléčných produktů lepší než u většiny jiných potravin, protože se zlepšuje přítomností vitamínu D a laktózy. Děti předškolního věku potřebují denně 800 mg vápníku. Kromě zmiňovaných prvků obsahuje také hořčík, zinek, selen a měď.

·       Mléko zařazujeme v mateřské škole minimálně 1 x denně 1,5-2 dcl. Pro děti je mnohem oblíbenější ve formě ochuceného mléka – bílá káva, malcao, kakao, granko, kapucínek, mléčný čaj, nebo také ve formě kaší (bramborová, krupicová apod.) a pudinků.

·       Samozřejmě dle spotřebního koše je nejlepší tekuté mléko.

 

4. Mléčné výrobky

·       Další důležitou složkou v jídelníčku předškolních dětí jsou mléčné výrobky, mezi které řadíme různé druhy sýrů, tvarohů, jogurtů a kysaných mléčných výrobků.

·       Sýry obsahují hodně vápníku a fosforu, z vitamínů hlavně vitamín B, u tučných sýrů jsou kromě toho přítomny vitamín A a D.

·       Tvaroh je velmi lehce stravitelný, používá se pro přípravu pomazánek, do těsta, jako náplň do pečiva.

·       Pro zpestření stravy a plnění spotřebního koše zařazujeme do jídelníčku jogurty, šlehané tvarohy, různé druhy sýrových pomazánek minimálně 2- 3 x týdně.

 

5. Zelenina a ovoce

·       Zelenina má vysokou biologickou hodnotu a nízkou energetickou hodnotu.

·       Vysoká biologická hodnota zeleniny je ovlivněna obsahem vitamínů (C, provitamín A, B 1,2,6, K). Dále obsahuje minerální látky (draslík, fosfor, hořčík, železo, sodík, vápník, mangan), bílkoviny, sacharidy (škrob, vláknina, cukr), enzymy, barviva, kyseliny, třísloviny). Vysokou biologickou hodnotu má zelenina pouze v čerstvém a syrovém stavu.

·       Ovoce má vysokou biologickou hodnotu a nižší energetickou hodnotu.

·       Energetická hodnota ovoce je ovlivněna obsahem sacharidů a tuků. Nejlépe je konzumovat ovoce čerstvé. Obsahuje vitamíny (C, B1, B2, provitamín A), minerální látky (draslík, fosfor, vápník, hořčík, železo, sodík, mangan), sacharidy (glukózu, fruktózu, celulózu, pektiny), vodu, organické kyseliny.

·       Děti v mateřské škole dostávají různé druhy ovoce a zeleniny během celého dne. Podáváme ji téměř ke každému jídlu, zdobíme pokrmy, talíře, nabízíme ovoce při každé příležitosti. Do jídelníčku zařazujeme také zeleninová jídla.

 

6. Tuky

·       V naší populaci je příjem tuku nadměrný, což sebou nese závažná rizika. Neznamená to, že bychom ale měli tuky z jídelníčku zcela vyloučit. Jsou pro organismus nezbytné, neboť jsou zdrojem některých důležitých a zdraví prospěšných látek, navíc umožňují vstřebávání například vitamínů.

·       Tuky rozdělujeme na živočišné a rostlinné. Živočišné tuky jsou zdrojem vitamínů rozpustných v tucích, vhodné k přímé spotřebě, nevýhodou je obsah cholesterolu.

·       Rostlinné tuky jsou zdrojem mastných kyselin, vhodné zejména pro tepelnou úpravu vzhledem k tekuté konzistenci. Neobsahují cholesterol.

·       Na mazání pečiva pro děti je nejvhodnější máslo.

·       Na vaření jsou vhodné oleje – řepkový, sojový a slunečnicový.

·       Na přípravu pomazánek používáme margariny např. Ramu nebo Perlu.

·       Obezita je celosvětovým problémem, proto i my se snažíme v mateřské škole snižovat množství tuku, omezovat smažená jídla a tučné sýry, tvarohy, jogurty nahrazovat přírodními nebo méně tučnými.

 

7. Cukry

·       Cukr je další složkou, na kterou se v jídelníčku předškolních dětí snažíme zaměřit a sledujeme jeho spotřebu ve spotřebním koši. Omezujeme slazené nápoje, které nahrazujeme ovocnými a bylinnými čaji. Nepoužíváme žádné nápoje, zejména instantní obsahující umělá sladidla, která nejsou pro dětské strávníky příliš vhodná. Abychom se vyhnuli problematice skrytých cukrů obsažených hlavně u kupovaných pekárenských i jiných sladkých výrobků, pečeme dětem moučníky přímo v mateřské škole. U kupovaných výrobků se cukr neobjeví ve spotřebním koši, ale děti ho přesto dostanou.

·       Rodiče by se i doma měli snažit dětem nahrazovat sladkosti ovocem a zeleninou a jako nápoj nabízet co nejčastěji čistou vodu.

8. Brambory

·       Brambory jsou cenným zdrojem vitamínu C, dále obsahují vitamín H, K, B1, B2, B6 a PP. Z minerálů jsou to především draslík a fosfor, v menším množství hořčík, vápník, železo, mangan, jód, fluor a síra.

·       Ve výživě brambory plní dále funkci objemovou, to znamená, že zatěžují dostatečně trávicí soustavu a sytící, což znamená, že poskytují dostatek energie ve formě sacharidů.

·       Pro dosažení optimální spotřeby brambor ve spotřebním koši se zařazují do jídelníčku 2- 3 x týdně (včetně bramborové kaše).

9. Luštěniny

·       Luštěniny se svým složením více podobají obilninám než čerstvé zelenině. Obsahují poměrně velké množství bílkovin, které v kombinaci s obilovinami (nejlépe celozrnnými) tvoří kvalitní bílkovinu srovnatelnou s bílkovinou živočišnou (luštěnina a chléb).

·       Obsah tuku je nízký a není doprovázen cholesterolem jako v živočišných potravinách. Jsou bohatým zdrojem vlákniny, obsahují významné množství minerálních látek a některých vitamínů (vitamíny skupiny B).

·       Luštěniny se musí zařazovat do jídelníčku dětí pravidelně (2-3 x jako hlavní jídlo v měsíci), aby se zajistilo plnění spotřebního koše a také proto, aby si na ně děti zvykaly.

·       Luštěniny doplňujeme i polévkami a pomazánkami. Mnohem lepší je kombinovat luštěniny se zeleninou a chlebem, než tradiční kombinace s uzeninou a vejcem.

10. Zdravá strava

·       V naší mateřské škole jsou k přípravě jídel používány denně převážně čerstvé a kvalitní suroviny. Pro zkvalitňování stravy se snažíme nepoužívat polotovary, nezdravé a nevhodné potraviny. Stravu si připravují naše kuchařky samy tak, aby byla pestrá a chutná.

·       Zlomem ve vývoji každého dítěte bývá vstup do mateřské školy. Právě proto dbáme na zásady zdravé výživy, při čemž nám napomáhá právě sledování a dodržování spotřebního koše.

 

Výživové normy pro školní stravování /spotřební koš/